April 22, 2010

.story tentang 'rumput'.



mase: pagi

tempat: di sebuah sekolah

kisahnye bermula begini.....

pada suatu pagi, ada seorang pelajar bertanya kepada seorang gurunya yang sedang mengajar. pada ketika itu, guru tersebut menyentuh tentang kasih sayang. pelajar itu pun bertanya:

pelajar: cikgu, macam mane kite nak pilih seseorang yg terbaek sebagai orang yg paling kite sayang??
cikgu: owh.. kamu betul2 nak tau ke?? kalau macam tuh ikut ape yg saye suruh...
pelajar: ape yg saye perlu buat?
cikgu: kamu pergi ke padang sekolah, kemudian kamu berjalan di atas padang tersebut sambil memandang ke depan. sepanjang perjalanan nanti kamu dikehendaki memilih rumput yg paling cantik tanpa menoleh ke belakang dan selepas itu bawa ke kelas.
pelajar: baik cikgu..

apabila pelajar itu pulang semula ke kelas, dia tidak membawa apa2 rumput pun...lalu cikgu itu bertanya:

cikgu: mana rumput yg saya suruh kamu ambil??
pelajar: tadi saye berjalan di padang, saya lihat banyak sangat rumput yang cantik tapi cikgu kata petik yg paling cantik..saya pun teruskan perjalanan saya tanpa menoleh ke belakang. tapi sampai di hujung padang saya tak jumpe pun rumput yg paling cantik. mungkin ade antara yg di belakang saya tapi saya tak bule petik sebab cikgu pesan tak boleh toleh belakang.
cikgu: tulah jawapan bg soalan kamu tadi. apabila kita jumpa seseorang yg kita sayang, janganlah kita mencari  lagi yg lebih baik dari itu. kita tak bule menoleh ke belakang lagi sebab apa yg berlaku tetap akan berlaku.

moral of da story: orang yg kita sayang tu adelah orang yang PALING CANTIK dan PALING BAIK yg pernah kite ade. so, sayangilah orang yg berada di depan mate kite dgn ikhlas..



0 kiss(s):

Photobucket
 
Template by suckmylolly.com