July 25, 2010

.tanks coklat, awak buat saye gembire.


mood before makan coklat: 
. tension .
. nak jerit kuat2 ( mentang2 rumate kau tade ) .
. nak nangis .
. nak maki orang yang sakitkan ati aku .
nak hempas barang atas meja ( lepas hempas mesti aku menyesal ) .

dialog antara pemakan coklat dengan coklat



( coklat bergambar bersame2 teddy bear )

pemakan coklat : nak makan tak ek coklat nih?
coklat : jangan la ekau makan den..tak sian kat den ko..T_____T
pemakan coklat : tapi aku tengah tension nih..bule ea??
coklat : alamak..sian pulak den tengok ekau ni..( mule la tuh nak buat muke kesian )
pemakan coklat : owh..terharunyee..tentiu sebab bagi aku makan kau..
coklat : iyolah..ape la naseb aku..tak pe la..yang penting die happy..

tengah syok2 makan, tetibe aku teringat pulak fakta pasal coklat nih..
betul ke coklat ade banyak kebaikan..??
or maybe ade jugak la keburukan..??

lets cekidaut..

. coklat makanan berkhasiat .
coklat ni kalau nak tau kaye dengan antioksida ( fenol & flavonoid ) yang mampu menangkap radikal bebas dalam tubuh. fenol mampu mengurangkan kadar kolestrol dalam darah sehingga mampu mengurangkan risiko serangan jantung.

. coklat kaya vitamin .
coklat ni pulak mengandungi beberape vitamin yang baik untuk tubuh seperti vitamin A, vitamin B1, vitamin C, vitamin D dan vitamin E. coklat juga mempunyai zat dan khasiat pemakanan yang penting untuk tubuh seperti zat besi,kalium dan kalsium.koko pula terdapat sumber magnesium semula jadi yang tinggi. jika seseorang kekurangan magnesium ia boleh mengakibatkan hipertensi, penyakit jantung, diabetes, sakit persendian dan masalah bulanan pada wanita.

. coklat sungguh menenangkan .
rasa tenang yang timbul setelah menikmati coklat bukan sekadar perasaan sahaja. malah coklat juga mengandungi ratusan zat yang memungkinkan terjadinya reaksi kimia di otak. zat2 inilah yang kemudian akan merangsang aktifnya serotonin di otak yang selanjutnya akan mengalirkan perasaan tenang dalam diri individu.

. coklat untuk kecantikan .
kebaikan lain dari coklat adalah kecantikan. kandungan antioksida yang ada di dalamnya dapat mencegah penuaan awal. maka tidak hairanlah jika kini wujud satu kaedah baru dalam dunia kecantikan iaitu lulur coklat yang sangat baik untuk kecantikan kulit.

. coklat bibitkan rasa cinta .
coklat juga mengandungi phenylethylamine yang berfungsi membantu penyerapan dalam otak dan menghasilkan dopamineyang akan menyebabkan perasaan gembira, meningkatkan rasa tertarik dan dapat menimbulkan perasaan jatuh cinta. itulah alasan yang boleh digunakan, mengapa coklat sering dijadikan sebagai hadiah tanda cinta.

. coklat untuk ghairah seks .
alasan mengapa ramai orang memberikan coklat buat orang tersayang kerana coklat sering dianggap sebagai makanan cinta. mungkin ini disebabkan oleh teksturnya yang lembut dan mudah larut secara perlahan saat dikulum dalam mulut. ini memberikan kesan sensual bagi orang yang menikmatinya. selain itu, coklat dapat memberikan kesan nyaman, rileks dan dapat meningkatkan ghairah seksual.

sile klik link di bawah untuk info selanjutnye ye..

haa..see..mane ade coklat banyak keburukan?? coklat ni banyak kebaikan yang kita tatau kan??
so sesape yang agak2 tension macam aku sile la beli coklat di kedai2 yang berdekatan dengan tempat tinggal anda..=n_n=

- nak sambung makan coklat -

babai..see u da next entry..and hopefully uolls enjoy reading this entry..


0 kiss(s):

 
Template by suckmylolly.com