April 12, 2010

.menstruasi DAN wanita.





menstruasi atau haid....?
"adoi....sakitnye pinggang saye....banyak pulak jerawat tumbuh....eeee rase mcm nk mrh je!!!"

simptom2 sebegini sudah mnjadi lumrah bagi seorang wanita ketika hendak mengalami menstruasi atau haid...apakah haid???
DEFINISI
Haid berasal dari perkataan arab ‘haizh’ yang mempunyai maksud yang luas. Di antaranya kotor, pencemaran, kesakitan dan keuzuran. Di dalam bahasa inggeris ia dikenali sebagai ‘menses’ yang berasal dari perkataan yunani ‘mensis’ untuk bulan. Untuk orang melayu kami lebih senang mengatakan bahwa kita sedang datang bulan atau datang kotor. Menurut orang tua-tua melayu zaman dahulu haid diriwayatkan sebagai tangisan dalam rahim. Darah haid merupakan titisan air mata rahim wanita yang sedang menangis. Sungguh indah perumpamaan orang-orang melayu zaman dahulu.
BAGAIMANA IA BERLAKU?
Haid ialah luruhan tisu dinding rahim melalui faraj sebagai darah haid. Ia berlaku melalui tindak-balas kompleks hormon-hormon dalam badan melalui sistem endokrin di otak dan di kilang ovari. Hasil tindak balas hormon ini ia menyebabkan penetasan telur berlaku pada hari subur seorang wanita dan juga menyebabkan dinding rahim menebal sesuai untuk menerima penanaman sebutir janin ke dalamnya. Jika kehamilan tidak berlaku ia luruh sebagai darah haid. Seterusnya kitaran ini akan berulang semula.


antara simptom2 awal:
1) sakit kepala
2) pengumpulan cecair
3) ketegangan payudara
4) mudah meradang (emo la 2..)
5) keresahan
6) sakit tulang belakang
7) kejang pada bahagian abdomen
8) tekanan perasaan (stress)



::me, myself & i::
p/s: lpas ni leh la prepare pape yg pt0t ye...juge sbgai lgkh brjage2...pnulis belog ini juge sedang mangalami simptom2 sperti d'atas..adeh...(sedang menahan sakit) :p

2 kiss(s):

Anonymous said... [Reply to comment]

tol2. i oso lyk dis .. :)

thnx jenguk ma blog.

nice blog . :)

FarhanaFabulous said... [Reply to comment]

tanks dear...sudi2 la singgah ye..

Photobucket
 
Template by suckmylolly.com